SFOUKÁVÁM SVÍČKY NA DORTU S PŘÁNÍM: CHCI DO "STOVKY" LYŽOVAT

(image: weheartit.com)
4/5/2017    Tento týden jsem oslavila narozeniny. A to mě přinutilo se trochu zamyslet nad jednou věcí: co udělat pro to, abych byla co nejdéle zdravá a fit. Abych nepodcenila něco, co bych si později vyčítala. Dny se vlečou, ale roky utíkají...znáte to.

Udělala jsem si proto plán, na co bych neměla zapomínat a co bych měla v rámci prevence svého celkového zdraví ve svých "třiceti a něco" absolvovat. Stejně tak jako na jaře gruntujeme své příbytky a děláme si pořádek ve věcech, tohle za nastolení pořádku taky rozhodně stojí!




PREVENTIVNÍ PROHLÍDKY U LÉKAŘE/LÉKAŘKY (pro ženu mezi 30 až 40 lety)

(image: Beáta Omrtová)

Zubní prohlídky - jednou za půl roku. My chodíme celá rodina dohromady. Když děti vidí kontrolu zubů u nás, zvládají ji samy bez problému taky. Máme skvělou a empatickou zubařku, a to je, myslím, hlavně pro děti základ. Naposledy jim dokonce dala oběma nástroje do ruky a spolu s nimi mi prohlížela všechny zuby. Kluci tak viděli, jak vše funguje, a byli detailním prozkoumáním mého chrupu naprosto fascinováni (já už trochu méně, ale co bych pro ně neudělala:-). Už od dvou let proto používají třeba i mezizubní kartáčky s naprostou samozřejmostí.

Dentální hygiena - na ní se vždycky vyloženě těším. Efekt okamžitý. Člověk se nemusí bát vrtačky, a ještě si při tom trochu odpočinu, protože půl hodiny po mě nikdo nic nechce:-))

Gynekologická prohlídka - jednou za rok.

Cytologické vyšetření stěru z děložního čípku - jednou za rok. Jsem očkovaná, ale ani to není samozřejmě stoprocentní ochrana.

Klinické vyšetření prsu - v rámci gynekologické prohlídky (při pozitivní rodinné anamnéze, kdy na rakovinu prsu po padesátce zemřela moje babička).

Preventivní prohlídka u praktického lékaře  - jednou za 2 roky.

Orientační chemické vyšetření moči - jednou za 2 roky (v rámci prohlídky u praktického lékaře).

Vyšetření cholesterolu, tukových látek v krvi a glykemie (kontrola hladiny cukru v krvi) - jednou za několik let (po 40. roce doporučováno každé 2 roky).

Vyšetření kůže a mateřských znamének u specializovaného kožního lékaře - mám od přírody hodně pih, a proto jednou za čas navštívím lékaře, aby mi znaménka preventivně zkontroloval. Více o prevenci a samovyšetření kůže najdete na webu www.melanom.cz .

VITAMÍNOVÉ DOPLŇKY 

Nejsem zastánce bezhlavého zobání pilulek. Ideální je pestrá strava samozřejmě. Ta je na získávání vitamínů nejvhodnější. Když ale několik let rodíte rychle za sebou, nepřetržitě kojíte a málo spíte, myslím, že zvýšené nároky za pár doplňků rozhodně stojí. Já si občas dám vitamín pro kojící ženy (rozhodně ne ale každý den). Přes zimu (od října do března) vitamín D, na jaře B-komplex pro energii, jednou za čas vápník a jednou za rok si na měsíc šoupnu posilující kůru čistého kolagenu na klouby a kosti. Osteoporóza v pozdějším věku při tak vydatném kojení by pak mohla být skutečný problém. A já chci rozhodně lyžovat až do stovky:-)))) Jinak probiotiky se celá rodina cpeme celý rok (v zimě obzvlášť) v podobě jogurtů z naší oblíbené krkonošské farmy Mejsnar.

MILUJEME MĚSTO, LIDI, KAVÁRNY. NEJŠŤASTNĚJŠÍ JSME ALE NA VENKOVĚ (image: Beáta Omrtová).

DOBRÁ NÁLADA

Z vlastní zkušenosti vím, že všechno je v hlavě. A dobrá nálada doma v rodině, to je naprosto nejvíc! Takže je dobré vědět, co mi naprosto vždycky zvedne náladu. V případě potřeby a v rámci aktuálních možností to pak stačí vytáhnout jako eso z rukávu. Chce to ale vymyslet něco, co není ideálně spojeno s větší časovou či finanční investicí a třeba na to nemusíte mít ani moc klidu. Chce to něco, co jde udělat prakticky hned, bez přípravy, domlouvání hlídání, vybírání z bankomatu atd. Víte, co zlepší náladu vám?

  • U mě spolehlivě funguje: moje oblíbená písnička "ohulená" doma či v autě pěkně na max. S dětmi si pak na ni pořádně zatrsáme. 
  • Procházka (klidně i krátká) venku, ideálně v přírodě. Prostě jít ven! To nepodceňujte. Klidně i v dešti. A s dětmi. Bez toho bych mateřskou zvládala opravdu špatně, to přiznávám. 
  • Žít jednoduše s ohledem na životní prostředí - kupovat méně věcí. Kupovat kvalitnější věci. Pěstovat vlastní zeleninu a ovoce (alespoň pro radost). Obklopit se přírodními materiály a být hodně na vzduchu. Trávit víkendy v lese a ne v obchodním centru nebo zábavním parku
  • Malování nebo vybarvování omalovánek. A teď fakt nekecám. Ale myslím samozřejmě ty dospělácké, antistresové. Moje oblíbená řada je od Hanna Karlzon. Jsou sice malinko dražší, ale těch pár korun navíc oproti klasice stojí rozhodně za to. Jsou nádherné! Nejraději si maluju večer, když už děti spí, ale spolu s nimi během dne to taky není vůbec špatné. 
  • A nakonec, jak jinak: udělám si kafe, sednu si, usměju se a snažím se nenechat se ZA ŽÁDNOU cenu rozhodit jakkoli negativní atmosférou v podobě nepořádku v bytě, řevu, dohadování dětí apod. Tenhle bod je hodně o úhlu pohledu, ale pokud se rozhodnu, že prostě budu v pohodě, jde to. 
DOBRÁ NÁLADA A LEGRACE V RODINĚ JE ZÁKLAD (image: Beáta Omrtová).


POŘÁDEK NEJEN V HLAVĚ 

Prostředí kolem sebe vnímám jako hodně důležité. Mám ráda, když jsou věci (na konci každého dne) na svém místě a v domě nemám delší dobu chaos (ten pracovní nepořádek s dětmi teď nepočítám:-). Když jsme se přestěhovali, hodně jsme věci protřídili, vyhodili, darovali, zorganizovali. Byla to ideální příležitost, která se jen tak nebude opakovat. Nemám proto permanentně v hlavě myšlenky spojené s nepořádkem kolem nás. A to je hoooodně úlevné.

SNAŽÍM SE DRŽET JEDNODUCHOST I V BYDLENÍ. MÉNĚ VĚCÍ I BAREV.  FUNGUJE TO (image: Beáta Omrtová).

Pro zavedení takového pořádku jsem konkrétně já udělala následující:
  • naučila děti po sobě uklízet. Ideálně po každé činnosti, kterou začnou, aby to braly jako součást celého procesu (viz principy Montessori). Minimálně si ale uklízejí hračky a věci v poledne před obědem a potom znova v podvečer před večeří. Druhý den ráno proto začínáme vždy s "čistým štítem".
  • máme málo věci i oblečení - miluju minimalismus, to je výhoda:-) Není totiž podle mě řešení hledat nové a nové prostory pro uskladňování věcí, ale spíše se jich zbavovat či je ideálně ani nepořídit.
  • systematicky jsem udělala v domě jednou provždy pořádek. A to nejen ve skříních, ale i v kabelce, počítači atd. V uvědomění si, co je vlastně všechno fajn uklidit, mi moc pomohla kniha (shodou okolností mojí známe) s názvem "Pořádek nejen v hlavě - 28 dní pro jednodušší život" od Michaely Dombrovské. Normálně tyhle návody nečtu, tohle ale fakt doporučuju! 
  • když na takový ten běžný úklid nemáte čas ani chuť a je to ve vašich možnostech, sežeňte si pomoc. A bez výčitek! Já taky raději věnuju víkend celé rodině než utírání prachu a luxování. Organizaci věcí za mě taková pomoc nezvládne, to je stále na mě, ale běžný dvouhodinový mechanický úklid už ano. Třeba poptávkou po takové službě pomůžete někomu k přivydělání. Nemá někdo ve vašem okolí známého/známou, kterým by se přivýdělek v rámci jejich zhoršené životní situace hodil? 

Krásný květen!









Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za váš komentář