DIY: MONTESSORI NÁSTĚNNÝ KALENDÁŘ PRO MALÉ DĚTI




21/4/2017    Taky se vás vaše dvou až tříleté dítě neustále dokola ptá na dotazy typu: "A dneska půjdeme, maminko, plavat?" nebo "A kdy už pojedeme na ten výlet vláčkem? Zítra?" Pojmy jako "včera, dnes a zítra" jsou ještě docela vysvětlitelné. Dny v týdnu a posloupnost jednotlivých aktivit dětí, které ještě nechodí do školky, už ale bývají trochu problém.



Rozhodla jsem se proto svému prostřednímu (čerstvě tříletému) synovi celou záležitost se dny v týdnu a aktivitami, které podnikáme, trochu zjednodušit. A to tím, že jsem mu vyrobila naprosto jednoduchý obrázkový nástěnný kalendář. Podobných kalendářů najedete na webu docela dost. Většina z nich je ale vyrobena jen z papíru, takže hrozí, že moc dlouho nevydrží, a nebo jsou příliš náročné na výrobu (vyšívané), takže to raději vzdáte.

V každé montessori školce většinou podobný kalendář mají. Bývá ještě doplněn o aktuální počasí, měsíce, roční období, data atd. A my si ho teď můžeme udělat i doma.

Pokud vás nápad zaujal, nabízím tip, jak si takový sofistikovaný a přitom jednoduchý kalendář vyrobit velice jednoduše a za pár korun. A garantuji vám, že děti z něj budou mít nejen radost, ale že i začnou více chápat posloupnost jednotlivých dní. A jak porostou, můžete jim kalendář rozšířit o datum a procvičování číslovek, měsíců apod.

BUDETE POTŘEBOVAT:

  • jednobarevnou látku nebo látku s jemným vzorem (já použila rozměr v šířce kuchyňského ostrůvku, kam jsem plánovala kalendář umístit). Jako hlavní desku kalendáře lze také použít zalaminovanou čtvrtku. To je na vás. 
  • nůžky a permanentní fix
  • samolepicí suchý zip
  • kartičky s obrázky a popisky jednotlivých aktivit, které podnikáte, či kurzů, které navštěvujete. Vše zalaminované. 
  • Samolepicí tapetu či jinou látku v barvě, která bude dobře viditelná na hlavním podkladu 





POSTUP 

Nejdříve jsem si z internetu postahovala obrázky aktivit, které děláme. Pod obrázek jsem vždy stručně napsala, co je to za aktivitu. To je důležité. Děti si tak postupně začnou propojovat jednotlivé symboly s konkrétními písmeny a slovy. Navíc jsem ještě udělala několik malých hvězdiček, které si Lukášek připevní na den, kdy se mu něco opravdu povedlo. Nechala jsem všechny obrázky zalaminovat a pak je nastříhala. Na každou pevnou kartičku jsem z druhé strany nalepila malý čtvereček suchého zipu. 




Potom jsem si připravila podklad. Látku jsem ustřihla do požadované velikosti (moje látka v pastelových odstínech je vlastně původně prostírání, které jsem koupila v jednom zdejším obchodu za 30 Kč. To potěší:-)

Na látku jsem nalepila na střídačku bílé pruhy ze zbytku samolepicí tapety, co jsem našla doma, a ty pak nadepsala jednotlivými dny v týdnu. Na každý den jsem dala jeden celý pruh, na víkend jsem použila jen poloviční velikost pruhu. Na každý den jsem nalepila čtyři čtverečky suchého zipu. Což mi teď přijde možná až zbytečně moc. Klidně by stačily jen tři.



Potřebovala jsem zároveň, aby Lukášek měl kartičky, které si tam sám připevňuje někde v bezprostřední blízkosti kalendáře a mohl si z nich vybírat. A proto jsem na bok látky ještě nalepila dva dlouhé proužky suchého zipu, kam nepoužívané kartičky připevňujeme. 




Kalendář jsem pověsila na kuchyňský ostrůvek na místo, které hned po ránu určitě Lukášek nepřehlédne. A je to:-)



Musím říct, že Lukáškovi to ohromně pomohlo v orientaci během týdne. Postupně, jak bude starší, mu vyrobím třeba ještě čísla s datem, měsíci apod. Samolepicí suchý zip je pro tyto účely naprosto geniální, navíc jeden pruh stojí kolem dvacetikoruny. Takže hurá na to!




Krásné a kreativní jaro! (na dnešek máme v kalendáři "pečení", takže jdeme na to:-)





Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za váš komentář