CHYTRÉ AKTIVITY V KUCHYNI PRO MALÉ DĚTI. NÁSLEDUJÍCÍ TIPY JE BUDOU BAVIT I ROZVÍJET



10/7/2017  Vsadím se s vámi, že když před dítě postavíte nějakou vzdělávací hračku a vedle toho hrnec se sítkem plným červené čočky smíchané s čočkou zelenou, sáhne po tom hrnci, zmizí někde v kuchyni a bude to nejšťastnější batole na celém světě:-) Různorodé aktivity v kuchyni jsou skoro pro všechny malé děti neuvěřitelně zábavné, a dokonce neskonale poučné a rozvíjející.  



S dětmi vařím a peču hrozně ráda. Hlavně když prší. To bývá naše oblíbená činnost. V kuchyni se ale nemusí jen vařit. Můžeme tady experimentovat, učit se barvy, jednotky délky, hmotnosti či obsahu, poznávat písmenka, počítat, rozvíjet všechny smysly, učit se trpělivosti, komunikačním dovednostem, podpořit správné držení tužky v předškolním věku...nebo se prostě jen bavit společně. A ještě mnohem víc...

Za těch pár let jsem některé věci vychytala tak, abychom si společný čas v kuchyni užili všichni, něco dobrého z toho vzniklo a kluci jen tak mimochodem navíc získali pár cenných dovedností pro praktický (a vlastně i akademický:-) život.

Tady jsou naše tipy na kuchařky plné nápaditých a zdravých receptů pro malé děti (obě jsou české, takže nemusíte řešit rozdílný pohled prostředí na výživu malých dětí, ani méně dostupné a nelokální suroviny). A tipy na nejrůznější hry, kterými můžete děti v kuchyni zabavit a rozvíjet je. A v neposlední řadě tip na bezpečný nůž, který se příliš nemusíte bát svěřit ani batoleti.

HRY A NÁPADY NA AKTIVITY PRO DĚTI, KTERÉ JE BUDOU BAVIT I ROZVÍJET 

ZAPOJUJEME VŠECHNY SMYSLY - my například se zavázanýma očima podle čichu, hmatu nebo chuti (to je pro velmi odvážné:-) hádáme, co je to za surovinu. S Martínkem jsem to začala hrát už od nějakých 18 měsíců. V té době ještě samozřejmě nemluvil. Šlo nám jen o to, nechat ho ohmatat, očichat a ochutnat různé výraznější ingredience, říct mu, co to je, a nechat ho se u toho prostě bavit a vnímat. Ideální pro očichávání je třeba skořice, káva nebo různé sušené koření. Pro zjišťování odlišných chutí jsme s oblibou olizovali sůl, cukr a citrón. Pro ohmatávání se nám osvědčily dokonale kulaté kuličky hroznového vína, úžasně "chlupaté" kiwi nebo hrubá skořápka vlašských ořechů. A když na to přijde, zkoumat se dá i list salátu. Napadlo třeba vaše dítko, že proti světlu jsou jednotlivé listy salátu průsvitné? :-)

TIP pro odmítače čerstvé zeleniny a ovoce - můžete si každý den vyrobit k snídani lektvar (pro dospělé jedince je to smoothie) nebo v odšťavňovači připravit společně šťávu z různých surovin. Každý den ať děti vyberou trochu jiný poměr nebo složení takovéhle "snídaně do skleničky" a pak řeknou, co jim chutná nejvíc. Oblíbenou zábavou může být už jen hádání budoucí barvy "lektvaru", která někdy dokáže ve výsledku překvapit i dospělé.

VAŘENÍ PODLE OBRÁZKŮ 

Moji kluci ještě neumí číst, a proto se nám hrozně moc osvědčilo vaření podle kartiček, na kterých máme namalovány nejrůznější ingredience, nádobí a počty v podobě čísel i puntíků. Před každým vařením či pečením musím připravit odpovídající kartičky a kluci hned vědí, co budeme potřebovat a kolik toho bude. Můžou tedy podle takovýchto "chytrých kartiček" připravit samostatně ingredience a pak je i vkládat do hrnce. S kartičkami jde taky chodit na nákup, aby děti, které ještě neumí číst, mohly pomáhat a hledat jednotlivé zboží. Zásadní je samozřejmě vybrat ty recepty, které zvládnou. Inspiruju se v hledání takových jednoduchých a zdravých receptů na internetu nebo používáme následující dvě kuchařky, které jsou pro vaření s dětmi skutečným skvostem (přičemž jedna z nich je bezmasá).

NAŠE OBLÍBENÉ KUCHAŘKY PRO VAŘENÍ A PEČENÍ S DĚTMI - "KUCHYNĚ. DĚTEM VSTUP POVOLEN" A "VAŘÍME S DĚTMI A PRO DĚTI".  
UKÁZKA Z KUCHAŘKY "VAŘÍME S DĚTMI A PRO DĚTI" .

UKÁZKA Z ÚŽASNÉ KUCHAŘKY "KUCHYNĚ. DĚTEM VSTUP POVOLEN". 



KLUCI STUDUJÍ KARTIČKY S INGREDIENCEMI, KTERÉ BUDEME NA RECEPT POTŘEBOVAT.


TRÉNUJEME PRAKTICKÉ DOVEDNOSTI 

  • PROSTÍRÁME STŮL - my máme na obrázku namalovanou kompletní sestavu talířů i s příbory. Pak děti donesou opravdové nádobí a podle obrázku prostřou stůl. Stačí párkrát potrénovat a na jednu nezbytnost před společnou večeří už budete mít své lidi:-)
  • POUŽÍVÁME PŘÍBORY - a teď nemyslím jen na samotný oběd. Děti můžou trénovat jen tak, když vůbec o nic nejde a není třeba je u toho stresovat jednoduchým faktem, že se u toho musí vlastně najíst. Stačí dát na talířek materiál vhodný ke krájení, oddělování vidličkou a napichování. My používáme banán, jablka, okurky, pevněji uvařenou mrkev či brambory anebo velmi oblíbený hrášek - tušíte asi proč:-)) Děti můžou jídlo nakrájet, oddělovat a přemisťovat na jiný talířek. Starší můžou zkusit i čínské hůlky, které u nás taky bodují.
  • VÁŽÍME, MĚŘÍME, POČÍTÁME - na tohle je ideální klasická váha s ručičkou. Ta digitální je pro děti méně zajímavá a srozumitelná. Moji kluci milují vážení jídla a hádání, co bude těžší. Starší děti můžou převažovat již nakoupené zboží a porovnávat, zda bylo v obchodě zváženo správně. Pro malé děti může být velkým "aha momentem" klidně i fakt, že každé jablko, i když je stejné, nemusí stejně vážit. Vezměte například vhodný nezávadný fix a popište jablka od 1 do 5 od nejlehčího k nejtěžšímu. A když už jsme u těch čísel - děti můžou spočítat, kolik máte doma balíčků těstovin, kolik jablek a kolik třeba sklenic s marmeládou. Ať všechno zapíší a evidují. A máte matematiku jak vyšitou.
  • OMÝVÁME A ZAMETÁME - tohle milují snad úplně všichni. Je sice diskutabilní s jakým výsledkem, ale nebojte, to přijde:-)
  • KRÁJÍME - speciální nůž, který používají i děti v Montessori školkách, je možné dětem svěřit již od útlého věku a nechat je krájet měkké jídlo. Koupíte ho v obyčejných domácích potřebách - viz. obrázek níže. Ideální na lehké krájení jsou banány, okurky, jahody, vařené brambory nebo mrkev. To, co je ale dobré před používáním nože s dětmi domluvit, jsou jasné pravidla a instrukce. My máme tato: 1) Nože máme na místě, kam děti samy nedosáhnou. Vždy když tedy o něj požádají, mám přehled a jsem ve střehu. 2) Proveďte detailní instruktáž - VELMI POMALU (jako když napodobujete zpomalený záběr) jim ukažte, jak se nůž přenáší, drží, jak se krájí. Nemůžete totiž nikdy vyloučit, že se dítě někde k noži stejně dostane (na návštěvě atd.). Bude už ale zkušené a vědět, jak na to. 3) Trénujeme, protože jinak se to děti nenaučí. 4) Důvěřuju jim:-)    
TENTO NŮŽ-NENŮŽ KOUPÍTE V BĚŽNÝCH DOMÁCÍCH POTŘEBÁCH NEBO V ŽELEZÁŘSTVÍ.  



KDYŽ JSME KUPOVALI TROUBU, TAK JSME ROVNOU ZVOLILI TU, KTERÁ MÁ NĚKOLIKAVRSTVÉ SKLO, TAKŽE SE O NI DĚTI NESPÁLÍ. 



HRAJEME RŮZNÉ HRY Hra na Popelku (to asi netřeba popisovat, jen poznámka, že přebírat se dát skoro všechno, nejen hrách). Hra na archeology - do mísy se sypkou potravinou umístěte na dno fazole, těstoviny atd. Přičemž děti můžou i přesívat. Množiny a třídění - třídíme do misek na ovoce, zeleninu či podle barev). Trénink odhadu (pro starší) - kolik jablek je v košíku, kolik množství vody je v hrnci atd. 

TVOŘÍME Výroba obrázkových svačinek - tisíce krásných a zdravých nápadů najdete třeba na PinterestModelování s těstem. Vyrábění prostírání. Tvoření 3D uměleckých děl ze syrových těstovin různých tvarů a modelíny. Barvení těstovin a výroba náhrdelníků....

Je toho zkrátka strašně moc. Pokud vás cokoli napadne, napište mi, prosím!!! Rádi vyzkoušíme!

Můžete děti pobavit i neuvěřitelně rozvíjet v jemné motorice a předškolních či školních dovednostech. A není na to vlastně potřeba ani žádná edukativní hračka;-)

Dobrou chuť!








Zdroj nápadů a tipů na aktivity v kuchyni: vedle svým vlastních zkušeností jsem hodně čerpala z knihy "Kuchyně. Dětem vstup povolen". 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za váš komentář